Freek de Boer Freek de Boer

Aantal containers naar Rotterdamse haven neemt fors af

Dat de prognoses die de havenlobby ons voorspiegelt niet uit blijken te komen lieten wij eerder al klip en klaar zien. Actueel blijft niet alleen de groei uit, er is in de haven van Rotterdam zelfs sprake van krimp. Een artikel in Tubantia stelt dat het aantal containers naar de Rotterdamse haven fors afneemt.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Eindversie Plan van Aanpak voor nut- en noodzaakonderzoek

In de afgelopen periode is er hard gewerkt aan het Plan van Aanpak voor het nut- en noodzaakonderzoek van de Goederenroutering Noordoost Europa. Het is met voorzichtige instemming dat we kennis hebben genomen van de eindversie van het plan van aanpak. Niettemin hebben we enkele belangrijke observaties waarvan wij het belangrijk vinden dat die hun plek krijgen in het onderzoek.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Huidige stand van zaken: In gesprek met Staatssecretaris Vivianne Heijnen

De uitnodiging om maandag 14-11 op het Provinciehuis in Arnhem in gesprek te gaan met Staatssecretaris Vivianne Heijnen werd enkele dagen voorafgaand aan de bijeenkomst verzonden. Desalniettemin werd deze in dank aanvaard en waren zowel de Stichting Stop de Noordtak, Stichting Behoud Twents Landschap, inwoners van Twente en de Achterhoek en de stichting Natuur en Milieu Gelderland bij het gesprek aanwezig.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Reactie op APPM-rapport: Haal variant Noordtak van tafel

De Tweede Kamer is deze week door de Regering geïnformeerd over de uitkomsten van de landelijke OV- en Spoortafel. De afhandeling van het goederenvervoer is hiervan een onderdeel. Hierbij is ook de GNOE-notitie (de Goederenroutering Noordoost Europa) openbaar gemaakt die afgelopen maanden door het onderzoeksbureau APPM is opgesteld.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Brief aan Den Haag: ‘Los bestaande logistieke problemen eerst op, zonder nieuwe te creëren’

Natuur en Milieu Gelderland heeft een brief gestuurd aan staatssecretaris Heijnen met daarin een oproep om bestaande problemen met het goederenvervoer op te lossen zonder daarmee nieuwe problemen te creëren. Er moet een oplossing komen voor overlast en gevaar langs het bestaande spoor zonder dat er onherstelbare schade wordt toegebracht aan landschap en natuur in de regio. De brief van voorzitter Van Uitert is mede onderschreven door de Stichting Natuur en Milieu Overijssel, Landschap Overijssel, Natuurmonumenten, Stichting Het Geldersch Landschap en de Stichting Landschapsbeheer Gelderland.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Achterhoek Board blijft tegen aanleg Noordtak Betuweroute

Onderwerp van gesprek tijdens de komende vergadering van de Achterhoek Raad op maandag 23 mei aanstaande is de Informatieve memo Stand van zaken Noordelijke aftakking Betuweroute (externe link; PDF). In deze memo laten de Achterhoekse bestuurders weten de conclusie van een onderzoeksrapport te delen dat er nog geen basis ligt voor een vervolgonderzoek naar de Noordtak. “Nut en noodzaak is tot op dit moment onvoldoende en niet breed aangetoond.”

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Natuur en Milieu Gelderland: Noordtak Betuweroute is geen passend antwoord op bestaande problemen

De Noordtak is geen oplossing die past bij deze tijd, stellen Petra Souwerbren en Maarten Witberg van Natuur en Milieu Gelderland. Het brengt onherstelbare schade toe aan natuur en landschap, ten behoeve van een project dat niet past bij de kringloopeconomie waar we naar op weg zijn. Het goederenvervoer zal gaan veranderen. Ruwweg de helft van het goederenvervoer over de Betuweroute bestaat uit bulk, zoals erts, olie en kolen. Door de energietransitie zullen die volumes de komende jaren fors afnemen. De andere helft van het goederenvervoer betreft containervervoer, per vrachtschip aangevoerd van over de hele wereld en per trein de rest van Europa ingebracht. Deze goederenstroom van halffabricaten, massa- en vaak wegwerpproducten past totaal niet bij de ambities van het kabinet om in 2050 de transformatie naar een circulaire economie voltooid te hebben.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Ook St. Isidorushoeve spreekt zich massaal uit tegen de Noordtak

De bijeenkomst maandagavond in St. Isidorushoeve was zeer druk bezocht. Nagenoeg het gehele dorp was aanwezig bij de presentatie van Carmen Klein Goldewijk van Heelweg Belang: “Word wakker mensen. Dit is een nachtmerrie. Sluit je aan bij het collectief tegen deze gruwel. Als dat spoor er eenmaal ligt, krijg je het niet meer weg.”

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Duitse waarschuwing: Aanleg Noordtak is onverstandig!

Tubantia opent op de voorpagina van zaterdag 2 april met de kop “Maak met Noordtak niet dezelfde fout”. Aan het woord is Joachim Berends van de VDV, de Duitse branchevereniging voor openbaar en spoorgoederenvervoer: “Het is onverstandig een Noordtak voor de Betuweroute te plannen, terwijl er in Duitsland nog geen plan is voor een aansluiting met het Duitse spoor”.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Hoe meer we ons verdiepen in de achtergronden, hoe groter de verbazing

Maandag 21 februari kwam staatssecretaris Vivianne Heijnen op werkbezoek naar de Achterhoek en Twente. Eén van de onderwerpen die tijdens haar bezoek is besproken is de mogelijke aanleg van de Noordtak van de Betuweroute. Hoewel de staatssecretaris in het gesprek heeft aangegeven dat het een heel reële optie is dat de Noordtak er níet komt, nam dat de onrust niet weg. De door de havenlobbyisten in de media gevoede berichten hebben namelijk een vooringenomenheid in zich die maakt dat burgers, bestuurders en vertegenwoordigers van maatschappelijke instellingen zich afvragen of het onderzoek naar de meerwaarde van de goederenspoorlijn wel eerlijk en onafhankelijk is. Is dat wel het geval, dan zien zij de uitkomsten van het lopende onderzoek met vertrouwen tegemoet. Want hoe meer zij zich verdiepen in de achtergrond, hoe groter de verbazing wordt over de initiatie van het project.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

CDA stelt schriftelijke vragen aan wethouder Gerrits

Tijdens de raad van 9 maart 2022 zijn over de Noordtak door zowel Lokaal Hengelo als door het CDA mondelinge vragen gesteld. Het CDA Hengelo heeft naar aanleiding van de antwoorden van verantwoordelijk wethouder Gerrits geen gerust gevoel overgehouden aan de inzet van het college om de plannen voor de aanleg van de Noordtak tegen te gaan. “Wij vinden dat het college te volgend acteert en zich proactief en steviger moet uitspreken tegen de aanleg van een Noordtak” aldus Marcel Elferink van het CDA. Reden voor het CDA om ook schriftelijk vragen te stellen.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Overhandiging van onze raamposter aan CDA & Lokaal Hengelo

Niet vaak is de lokale politiek zo zichtbaar als de zaterdag voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Een mooi moment om onze flyer symbolisch te overhandigen aan het CDA & Lokaal Hengelo, de 2 partijen die in de laatste raadsvergadering een heel aantal kritische vragen mbt de Noordtak hebben gesteld aan VVD wethouder Gerrits. Deze wethouder wordt onder meer gevraagd waarom hij het gesprek met ons niet aan heeft willen gaan.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Onze spandoeken zijn tegen kostprijs beschikbaar

De Noordtak moeten we niet willen! Wil je dit net als ons onder de aandacht van je omgeving brengen? Wij hebben spandoeken tegen kostprijs beschikbaar. Wij verkopen de spandoeken zoals hieronder (of met de tekst “Geen ijzeren gordijn door de Achterhoek en Twente”) weergegeven voor EUR 40,-. Geïnteresseerd? Stuur dan een mail naar nee@geennoordtak.nl

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

In gesprek met staatssecretaris Vivianne Heijnen

Maandagochtend 21 februari was staatssecretaris Vivianne Heijnen voor een werkbezoek in Doetinchem. Het onderwerp van gesprek was de Noordelijke aftakking van de Betuweroute. Ze ging daarbij in gesprek met lokale bestuurders en inwoners van Twente en de Achterhoek over de mogelijke aanleg van de nieuwe goederenspoorlijn. Ook wij waren aanwezig.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Hoogleraren trekken Noordtak in twijfel

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee (TU Delft) en zijn collega Henk Meurs, hoogleraar mobiliteit aan de Radboud universiteit in Nijmegen trekken de noordtak in twijfel en stellen dat de welvaartsverliezen zullen groter zijn dan de opbrengsten.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Noordtak geen oplossing, de Betuweroute heeft capaciteit in overvloed!

Meer goederentreinen dan ooit in 2021: ‘Overlast in Oost-Nederland neemt toe’. Dit was de kop boven het artikel in Tubantia van 14 februari 2022. In dit artikel komt ook voorzitter van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (Rona) aan het woord. Hij stelt dat de groei van het goederenvervoer sneller gaat dan verwacht. Maar is dat wel zo? Voor ons was dit aanleiding om eens goed in de cijfers te duiken. Met een duidelijke conclusie: de Noordtak is overbodig!

Meer lezen
Moties in Enschede en Hengelo aangenomen om te stoppen met verder planvorming
Nora Sanders Nora Sanders

Moties in Enschede en Hengelo aangenomen om te stoppen met verder planvorming

Op 31 januari 2022 (Enschede) en 9 februari 2022 (Hengelo) zijn door de gemeenteraden van de beide gemeentes moties van de PvdA aangenomen. In de moties worden de bestuurders van beide gemeenten opgedragen om te stoppen met de verdere planvorming van de Noordelijke Aftakking van de Betuweroute. Tevens geeft de motie aan dat bestuurders binnen dit thema op moeten trekken met andere Colleges van Burgemeester en Wethouders in Twente en de Achterhoek. Tot slot staat in de motie dat er eerst met bewoners, gemeenten en regio’s over de plannen in overleg moet worden gegaan.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Landschap Overijsel nodigt RONA uit tot samenwerking

De Vereniging Regionaal Overleg Noordelijke De Vereniging Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking zet zich al jaren in om overlast voor bewoners aan het spoor te verminderen. Voor dat werk hebben we veel waardering. We constateren de laatste tijd echter in de media, dat er vanuit RONA juist gepleit wordt voor de aanleg van “de Noordtak”. Dit verbaast ons en stelt ons teleur.

Landschap Overijssel doet daarom een oproep aan RONA om samen te werken.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Veel aandacht voor ons protest!

Vrijdagmiddag is onder grote belangstelling van zowel inwoners van Driene als van betrokken medestanders tegen de Noordtak een spandoek onthult. Een onthulling door tweedekamer-lid Pieter Omtzigt en Michael Sijbom (directeur van Landschap Overijssel), waarbij veel pers aanwezig was. Niet alleen regionaal betrokken pers, ook SBS6 was aanwezig. Wat vooral duidelijk wordt is hoe het ons als bewoners raakt, hoeveel impact het heeft op ons landschap, maar ook op de sterke sociale gemeenschap in Driene.

Meer lezen
Freek de Boer Freek de Boer

Maar wat is dan het voorgenomen tracé van de Noordtak?

De Noordtak staat voor de “Noordelijke aftakking” van de bestaande Betuweroute. Van deze Noordelijke aftakking bestaan 5 varianten. Het onderzoek dat op dit moment wordt uitgevoerd richt zich op deze 5 varianten. De conclusie uit het uitgelekte conceptrapport van dit onderzoek is dat de variant door de Achterhoek en Twente oftewel -de Noordtak- gezien wordt als de meest favoriete en laatste serieuze optie als Noordtak van de Betuwelijn.

Maar waar zou die Noordtak dan eigenlijk moeten komen?

Meer lezen