Achterhoek Board blijft tegen aanleg Noordtak Betuweroute

Onderwerp van gesprek tijdens de komende vergadering van de Achterhoek Raad op maandag 23 mei aanstaande is de Informatieve memo Stand van zaken Noordelijke aftakking Betuweroute (externe link; PDF). In deze memo laten de Achterhoekse bestuurders weten de conclusie van een onderzoeksrapport te delen dat er nog geen basis ligt voor een vervolgonderzoek naar de Noordtak. “Nut en noodzaak is tot op dit moment onvoldoende en niet breed aangetoond.”

De afgelopen maanden is onder leiding van APPM Management Consultants gewerkt aan een notitie om de doelstellingen en belangen van het goederenvervoer in Nederland in kaart te brengen, met als doel een mogelijke vervolgstap voor verder onderzoek.

De notitie stelt dat nut en noodzaak (nog) onvoldoende zijn aangetoond. Er wordt geconstateerd dat om nut en noodzaak te kunnen onderbouwen er voorafgaand aan een vervolgproces, een vervolgonderzoek ten behoeve van nadere verdieping en uitwerking nodig is.

Zeer optimistische groeicijfers/prognoses
Aanleiding voor de notitie van APPM was het Toekomstbeeld OV 2040 (TBOV 2040), waarin eerder zeer optimistische groeicijfers/prognoses zijn gesteld voor het goederenvervoer (daterend van voor 2019). Dat is voor de Regio Achterhoek onvoldoende reden voor een verder onderzoek naar de Noordtak.

Wij lieten op deze website onderbouwd met cijfers en weergegeven in grafieken eerder al zien dat prognoses uit 2008 & 2012 ook al veel te ambitieus waren. De voorspellingen over groei van het goederenvervoer bleken bij lange na niet te zijn behaald. In dit kader verwijzen we ook graag naar de visie van Natuur en Milieu Gelderland dat de circulaire en duurzame economie transport en logistiek fundamenteel zal veranderen.

Geen vervolg onderzoek naar nut en noodzaak onderzoek of tracé-varianten
Wij delen de mening van het Achterhoek Board dat de koers voor het goederenvervoer moet wijzigen naar de aanpak van overlast op bestaande tracés en daarbij voorrang te geven en volledig in te zetten op het afbouwen van het derde spoor in Duitsland. De Betuweroute heeft capaciteit in overvloed.

Dit betekent dus geen vervolg naar nut en noodzaak onderzoek of tracé-varianten. Wij zien graag een aanpak die de komende jaren knelpunten en hinder op bestaand spoor wegneemt en meer synchroon loopt met andere opgaven (zoals verstedelijking). Vanuit de Kracht van Oost bouwen we de komende jaren juist graag verder aan onze innovatieve, welvarende en krachtige regio’s.” Aldus de Achterhoek Board.

Het standpunt van de Achterhoek blijft dus onveranderd: “Wij zien voor onze regio geen enkele toegevoegde waarde voor een noordelijke aftakking van de Betuweroute. Een mogelijk nieuw tracé door de Achterhoek heeft grote gevolgen voor onze inwoners, onze natuur en voor onze kwaliteit van leven in de regio. Met de mogelijke komst van een Noordtak-variant door de Achterhoek zet het Rijk een streep door één van de groenste en gelukkigste regio’s van Nederland. Wij zijn dan ook fel tegen een dergelijk traject door de Achterhoek.”


Bron:
Informatieve memo ‘Stand van zaken Noordelijke aftakking Betuweroute’

Vorige
Vorige

Brief aan Den Haag: ‘Los bestaande logistieke problemen eerst op, zonder nieuwe te creëren’

Volgende
Volgende

Natuur en Milieu Gelderland: Noordtak Betuweroute is geen passend antwoord op bestaande problemen