Brief aan Den Haag: ‘Los bestaande logistieke problemen eerst op, zonder nieuwe te creëren’

Natuur en Milieu Gelderland heeft een brief gestuurd aan staatssecretaris Heijnen met daarin een oproep om bestaande problemen met het goederenvervoer op te lossen zonder daarmee nieuwe problemen te creëren. Er moet een oplossing komen voor overlast en gevaar langs het bestaande spoor zonder dat er onherstelbare schade wordt toegebracht aan landschap en natuur in de regio. De brief van voorzitter Van Uitert is mede onderschreven door de Stichting Natuur en Milieu Overijssel, Landschap Overijssel, Natuurmonumenten, Stichting Het Geldersch Landschap en de Stichting Landschapsbeheer Gelderland.

Niettegenstaande de bestaande knelpunten, is nut en noodzaak van de voorgestelde varianten over nieuwe infra nog lang niet aangetoond. Goederenvervoer over water en spoor is weliswaar veel milieuvriendelijker dan vervoer over de weg, maar goederenvervoer over spoor bedraagt maar een fractie van het wegvervoer, en dan nog voor specifieke segmenten van de goederenmarkt. De ondertekenaars van de brief zijn er niet van overtuigd dat een nieuwe spoorlijn dat beeld wezenlijk gaat veranderen.

In de brief wordt verder bepleit om allereerst de bestaande Betuweroute optimaal te benutten. De volwaardige aansluiting van de Betuweroute op het spoornet in Duitsland is al meer dan tien jaar vertraagd. Dit vormt een rem op de benutting van de Betuweroute zelf, die nog niet aan de volledige capaciteit zit. Daardoor is het gebruik door goederentreinen van het gecombineerde net veel intensiever dan ooit de bedoeling is geweest. Tevens wordt gewezen op de doelstellingen van de EU-Green Deal. Volgens dit plan moet de circulaire economie in 2050 een feit zijn. De prognoses die nu worden gebruikt voor de Betuweroute gaan daar helemaal aan voorbij.

Het verheugt de belangenbehartigers van natuur en landschap en de beheerders van waardevolle en onvervangbare landschappen en natuurgebieden dat een deel van de oplossing gezocht wordt in niet-infrastructurele maatregelen. Sinds 2021 rijden geen gevaarlijke chloortreinen meer door Nederland, na een aanpassing in productieprocessen. Hiermee is aangetoond dat het mogelijk is om bestaande problemen op te lossen door breder te kijken dan alleen naar infrastructuur. We roepen op om deze aanpak ook nu maximaal toe te passen voor over nieuwe infrastructuur besloten wordt.

Bron: Brief aan Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat dd 17 mei 2022

Vorige
Vorige

Reactie op APPM-rapport: Haal variant Noordtak van tafel

Volgende
Volgende

Achterhoek Board blijft tegen aanleg Noordtak Betuweroute