Hoogleraren trekken Noordtak in twijfel

In de Volkskrant van 21 februari staat een 3 pagina’s groot artikel met aandacht voor de Noordtak. Zoals ook eerder in EenVandaag, wordt in de Volkskrant gewezen op uitspraken vanuit de havenlobby. Lobbyist Feenstra stelt dat de investering van de Noordtak in korte tijd is terugverdiend en dat de haven jaarlijks 45 miljard Euro toevoegt aan de Nederlandse economie.

‘Herkenbare redeneringen van het havenbedrijf, vindt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee (TU Delft). Zo ging het ook bij de argumentatie voor de aanleg van de uiteindelijk veel duurder uitgevallen Betuweroute zelf.’

’Het is niet zo simpel dat je de totale toegevoegde waarde mag toeschrijven aan zo’n spoor’, zegt Van Wee. ‘Je moet uitrekenen wat van die 45 miljard af gaat als de Noordtak er niet komt. In zo’n kosten-baten analyse moet je bovendien de maatschappelijke- en milieueffecten meenemen. In de guldentijd hebben we al eens op die manier gerekend aan de Noordtak. Ik durf er een goede fles op te verwedden dat het voor (de BV) Nederland nog steeds negatief uitpakt.’

Van Wee krijgt bijval van zijn collega Henk Meurs, hoogleraar mobiliteit aan de Radboud universiteit in Nijmegen. ‘Er zullen te weinig treinen gaan rijden om de investeringen te rechtvaardigen’ zegt hij. ‘De welvaartsverliezen zullen groter zijn dan de opbrengsten’.”

Wij hopen dat dit soort signalen terugkomen in het lopende onderzoek naar de nut en noodzaak voor de Noordtak. Evenals dat we in dat onderzoek terug zullen lezen dat de Noordtak overbodig is en dat de Betuweroute capaciteit genoeg heeft.

“We moeten zuinig zijn op ons prachtige landschap! Hier past geen goederen spoorlijn die hooggekwalificeerde natuur, maar ook sociale netwerken splijt. Tijden zijn veranderd, er is een enorme woningbouw opgave en de ruimte is schaars. De Noordtak lijkt vooral gericht op het uitbreiden van de capaciteit van transport per spoor. De vraag die we ons daarbij moeten stellen is of we ons unieke landschap, in zowel Twente als ook in de Achterhoek, daarvoor moeten opofferen. Er is een grens aan de groei!”

Vorige
Vorige

In gesprek met staatssecretaris Vivianne Heijnen

Volgende
Volgende

Noordtak geen oplossing, de Betuweroute heeft capaciteit in overvloed!