Aantal containers naar Rotterdamse haven neemt fors af

Dat de prognoses die de havenlobby ons voorspiegelt niet uit blijken te komen lieten wij eerder al klip en klaar zien. Actueel blijft niet alleen de groei uit, er is in de haven van Rotterdam zelfs sprake van krimp. Een artikel in Tubantia stelt dat het aantal containers naar de Rotterdamse haven fors afneemt.

Het aantal zeeschepen dat Rotterdam aandeed, daalde van 29.029 tot 27.886 (-1143), zo bleek bij de presentatie van de nautische cijfers over 2023. Doordat er minder tankers en containerschepen aanmeerden, waren er ook minder binnenvaartschepen nodig om die grondstoffen en goederen verder naar het achterland te vervoeren: kwamen er in 2022 nog 97.459 binnenvaartschepen naar Rotterdam, vorig jaar waren dat er 89.183 - een afname van maar liefst 8276. De daling ligt in lijn met de overslagcijfers over de eerste negen maanden van 2023, die een krimp van 6 procent lieten zien. Zo viel in Tubantia te lezen.

Haveneconoom Bart Kuipers komt in het artikel ook aan het woord: β€œIn 2021 kwam er 15,3 miljoen TEU (1 TEU is een container van 6 meter, red.) binnen, in 2022 was dat nog 14,5 miljoen en voor 2023 komen we waarschijnlijk uit op 13,6 miljoen TEU.”

Twee opeenvolgende jaren met dalende containeroverslagcijfers, volgens de econoom te wijten aan de EU-sancties tegen Rusland en de de ingezakte wereldhandel.

Wat wij missen in de analyse, is het aspect dat we met elkaar op weg zijn naar een kringloopeconomie. Natuur en milieu Gelderland (en zij staan daarin niet alleen) stelde eerder al dat het goederenvervoer zal gaan veranderen. Door de energietransitie zullen die volumes de komende jaren fors afnemen. De huidige cijfers lijken dat te bevestigen. Een goederenstroom van halffabricaten, massa- en vaak wegwerpproducten past niet bij de ambities van het kabinet om in 2050 de transformatie naar een circulaire economie voltooid te hebben. Het goederenvervoer zal gaan veranderen. En de nautische cijfers over 2023 laten dat nu al zien. De Noordtak is overbodig en geen oplossing die past bij deze tijd!

Volgende
Volgende

Eindversie Plan van Aanpak voor nut- en noodzaakonderzoek