Onze oproep krijgt gehoor in de media
Onze brieven zijn opgepakt door zowel Tubantia als RTV Oost. Bij de laatste, in de uitzending van Afslag Oost, is gisteren Maurits Sanders uitgenodigd. Zijn boodschap was helder:
“We moeten zuinig zijn op ons prachtige landschap! Hier past geen goederen spoorlijn die hooggekwalificeerde natuur, maar ook sociale netwerken splijt. Tijden zijn veranderd, er is een enorme woningbouw opgave en de ruimte is schaars. De Noordtak lijkt vooral gericht op het uitbreiden van de capaciteit van transport per spoor. De vraag die we ons daarbij moeten stellen is of we ons unieke landschap, in zowel Twente als ook in de Achterhoek, daarvoor moeten opofferen. Er is een grens aan de groei!”
Oproep aan bestuurders Twente & Vaste Kamercommissie
Landschap Overijssel, Buurtkring Driene, de Dorpsraad Boekelo en Buurtkring Twekkelo hebben vandaag, maandag 31 januari 2022, twee brieven verzonden waarin onze zorgen over de ontwikkelingen mbt de Noordtak worden gedeeld. Brieven ook met een oproep. De eerste is gericht aan de Twentse bestuurders en de Twente Board met daarin een oproep om regie te voeren.
De tweede brief is een uitnodiging aan Vaste Kamercommissie om een werkbezoek af te komen leggen. Wij denken dat het belangrijk is dat deze commissie de situatie zelf komt beoordelen en met ons als bewoners en natuurorganisaties in gesprek te gaan.
We zien uit naar de reacties!
Twentse D66-fracties spreken zich uit tegen Noordtak Betuwelijn
“De Twentse D66 afdelingen zien niets in de aanleg van de Noordtak of in een van de voorgestelde alternatieven. Het kabinet moet zich richten op het oplossen van de bestaande knelpunten, in plaats van het vergroten van de overlast.”
Hoe de Noordtak terugkwam op de politieke agenda
Nadat in 2014 werd besloten de Noordtak in de ijskast te zetten, is deze na een lobby vanuit de havens van Amsterdam & Rotterdam weer terug op de politieke agenda. Een motie, op 4 november ingediend door de VVD en aangenomen door de 2e kamer, maakt dat momenteel onderzocht wordt of er maatschappelijke en/of economische meerwaarde is van de zogenaamde Noordtak van de Betuweroute. Daarbij wordt direct bekeken op welke wijze deze gerealiseerd om vervolgens de Kamer hierover in Q1–2022 te informeren