Waarom Geen Noordtak?

Niet inpasbaar en dus onacceptabel: een nieuwe goederenspoorlijn zal het karakteristieke kleinschalige en hoogwaardige Twentse landschap aantasten en plaatselijk zelfs vernietigen. Dit mogen we niet laten gebeuren: we moeten zuinig zijn op hetgeen nog over is!

Cijfers laten het zien: de Noordtak is geen oplossing, de Betuweroute heeft capaciteit in overvloed! Bekijk de cijfers>

De vermeende meerwaarde van de Noordtak van de Betuwelijn kan nooit opwegen tegen de vernieling die dit veroorzaakt aan het landschap en de hoogst gekwalificeerde natuur in Twente. Er zijn alternatieven mogelijk zonder aanleg van de Noordtak en we kunnen transport van gevaarlijke stoffen beperken door de productieketens slimmer te organiseren. En bovenop dit alles komt de vraag: hoeveel ruimte willen we eigenlijk geven aan (extra) distributie en transport in Nederland?

  • Een tracé in Twente, tussen Haaksbergen en de aansluiting op de spoorlijn evenwijdig aan de A1, heeft ecologische grote impact.

    De variatie aan type landschappen is groot, zoals beekdalhooilanden, moerasbossen, dotterbloemhooilanden, orchideeënrijk blauwgrasland, waterbergingsgebied met hoge natuurwaarden voor vele watervogels, orchideeënrijke schraallanden, (inter)nationale natuurgebieden - waaronder Natura2000-, heischrale graslanden, stuwwallen, oude eikenbossen, etc.

    Daarnaast bevinden zich in dit deel van Nederland (kleinschalige) agrarische gronden waar de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in het vergroten van de biodiversiteit. Ook is er al decennia ingezet op en geïnvesteerd in verbindingen t.b.v. het Natuurnetwerk Nederland (de ecologische hoofdstructuur); dit zou ongedaan gemaakt worden door de versplinterende werking van een spoorlijn.

    Voor natuur- en landschapsliefhebbers is dus zo een tracé onbestaanbaar en het past niet bij een overheid die al zoveel heeft geïnvesteerd in het weer robuust krijgen van natuur.

  • Het goederenvervoer zal gaan veranderen. Ruwweg de helft van het goederenvervoer over de Betuweroute bestaat uit bulk, zoals erts, olie en kolen. Door de energietransitie zullen die volumes de komende jaren fors afnemen. De andere helft van het goederenvervoer betreft containervervoer, per vrachtschip aangevoerd van over de hele wereld en per trein de rest van Europa ingebracht. Deze goederenstroom van halffabricaten, massa- en vaak wegwerpproducten past totaal niet bij de ambities van het kabinet om in 2050 de transformatie naar een circulaire economie voltooid te hebben.

    Natuur en Milieu Gelderland roept op niet in de oude, maar in de nieuwe economie te investeren. De Noordtak is geen passend antwoord op bestaande problemen.

  • De maatschappelijke meerwaarde is voor dit deel van het land, inclusief de Achterhoek, zwaar negatief. Op geen enkele manier draagt een goederenlijn bij tot de leefbaarheid in en bereikbaarheid van de gehele regio.

    In het kleinschalige landschap tussen Enschede en Hengelo woont een hechte en goed functionerende gemeenschap. De spoorlijn zal hier een desastreus effect op hebben. Ook de vele wandelaars en natuurliefhebbers zullen zwaar gedupeerd raken. Zij komen juist naar dit gebied omdat de kernwaarde rust centraal staat. De goederenlijn zal deze beleving volledig vernietigen.

  • Door de woningbouwopgave en de energietransitie is ruimte schaars. Dit betekent dat we juist zuinig moeten zijn op de hoogst gekwalificeerde natuur en de omliggende gebieden. Een goederenspoorlijn verhoudt zich hier naar ons idee niet toe. Het doorsnijden van een spoorlijn over een es, en het kleinschalige coulisselandschap zal landschappelijk een verrommelend beeld geven. Daar komt bij dat de mogelijke spoorlijn door het voorheen, en nog steeds waardevolle, Nationale Landschap Noordoost Twente zal lopen.

  • Al jaren wacht Nederland op het gereed komen van het Duitse stuk dat aansluit op de Betuweroute. Het gaat om de aanleg van een derde spoorlijn tussen Zevenaar en Oberhausen, naast de twee al aanwezige sporen.

    Via het Derde Spoor is een aansluiting naar Osnabrück voor de hand liggend, wat de Noordtak compleet overbodig maakt!

    De Duitsers kijken ondertussen met verbazing naar de plannen met betrekking tot de Noordtak en waarschuwen ons om niet dezelfde fout te maken als eerder met de Betuweroute.

  • Er zijn alternatieven mogelijk zonder aanleg van de Noordtak. Bijvoorbeeld een duurzamere binnenvaart, het beter benutten van de Betuwelijn en snel zorgen voor een goede aansluiting daarvan in Duitsland.
    We hoeven het echter niet alleen te zoeken in alternatieven. Transport van gevaarlijke stoffen kan beperkt worden door productieketens slimmer te organiseren. En vanwege de noodzaak van een klimaatneutrale en cirulaire economie in 2050 is eigenlijk juist een verkleining van de goederenstroom nodig. En bovenop dit alles komt de vraag hoeveel (extra) ruimte we eigenlijk aan transport en distributie willen geven in Nederland?

  • In het kleinschalige landschap tussen Enschede en Hengelo woont een hecht goed functionerende sociale gemeenschap. Er is sprake van een unieke balans tussen agrariërs, burgers en ondernemers. De spoorlijn zal ook hier een desastreus effect op hebben. Deze zal de gemeenschap letterlijk in tweeën snijden en daar waar woningen moeten wijken zullen door dit plan zelfs gemeentelijke monumenten en rijksmonumenten verdwijnen. Er is duizend keer meer nut en noodzaak voor een sterke, groene en gelukkige regio!